THE IMPACT OF FINANCIAL LITERACY IN THE FINANCIAL HEALTH OF THE UNIVERSITY YOUTH

  • Otavio Kich Mata Universidade Federal de Santa Catarina
  • Ani Caroline Grigion Potrich https://orcid.org/0000-0002-9444-5267
  • Ana Luiza Paraboni Universidade Federal de Santa Catarina
  • Marília de Almeida Alpino Araújo Universidade Federal de Santa Catarina
  • Luiza Botega Goularte Universidade Federal de Santa Catarina
Palavras-chave: Financial Health, Financial Literacy, Students, Educação Financeira, Finanças, Estudantes, Finanças Comportamentais

Resumo

This study aimed to analyze the impact of the level of financial education on the financial health index of undergraduates in Business Administration, Accounting and Economics at the Federal University of Santa Catarina. By applying an online questionnaire, 185 valid responses were obtained by the investigation, distributed between the courses. After analyzing the data using descriptive statistics and the Multiple Linear Regression method using Microsoft Excel and Statistical Package for Social Sciences (SPSS) software, it was concluded that there is a relationship between the participants' level of financial education and their financial health index, i.e., the more in-depth they are on the subject, the more likely they are to have better financial health. The undergraduate respondents have a high level of knowledge, especially those in Economics Science, which provides them critical awareness of their finances, preparing them to manage their resources. In addition, there was a wide gap between the financial health classification bands, with no homogeneity in the positive indices, and it is worth mentioning that a considerable proportion of the respondents still have low scores.

Biografia do Autor

Ani Caroline Grigion Potrich

Professora adjunta da Universidade Federal de Santa Catarina - Departamento de Ciências da Administração. Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Santa Maria (2009) e no Programa Especial de Graduação de Formação de Professores para a Educação Profissional - PEG/UFSM (2013), pós-graduação em Administração de Empresas pela Fundação Getúlio Vargas (2012), mestrado (2014) e doutorado (2016) em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria. Coordena o NUFIPEC: Núcleo de Finanças Pessoais e Comportamentais da UFSC. Integra a Rede Nacional de Educação Financeira do Instituto XP, e foi vencedora, em 2023, do prêmio de melhor educadora financeira, na categoria pesquisadora. Coordena a regional de Santa Catarina na Olimpíada Brasileira de Educação Financeira (OBEF) e o Laboratório de Inovação, Negócios e Cocriação: LINC Business, que faz parte do programa Startups Humanas Inteligentes Inovadoras e Sustentáveis (iShis) da Secretaria de Inovação da UFSC. Atua no ensino, pesquisa e extensão na área de Finanças Pessoais e Comportamentais, tendo como temas principais de atuação a educação e alfabetização financeira.

Ana Luiza Paraboni, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora adjunta no Departamento de Ciências da Administração da Universidade Federal de Santa Catarina. Foi professora substituta no Instituto Federal de Santa Catarina. Doutora e mestre em Administração pela UFSC com ênfase em Finanças Comportamentais e graduada em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria. Membro do Núcleo de Finanças Pessoais e Comportamentais (NUFIPEC).

Publicado
2024-01-12